ΑΠΟΚΡΙΓΙΩΜΑΤΑ ΣΤΟΝ ΡΟΥΒΑ – ΓΕΡΓΕΡΗ 2018
Αναζητώντας την ιστορία της αποκριάς σίγουρα θα χαθούμε σε δεκάδες ανιμιστικές εκδηλώσεις, που με την μία ή την άλλη μορφή ήταν και εξακολουθούν να είναι παρούσες στις παραδόσεις όλων των λαών.
Παρόμοιες γιορτές μετρούσαν τις αλλαγές των εποχών μέσα από την ανάμειξη δοξασιών και πραγματικότητας, γήινων γιορτών και θρησκευτικής τελετουργίας.
‘Οσο για την μεταμφίεση και την μάσκα, εκτός του ό,τι είναι τόσο παλιά όσο και ο άνθρωπος είναι κοινό φαινόμενο σε όλους τους πολιτισμούς και όλες τις θρησκείες.
Αποκριά, ή Αποκρίγιωμα στην Κρητική διάλεκτο, σημαίνει το σταμάτημα της κρεοφαγίας, όπως και το λατινικό καρναβάλι σημαίνει το ίδιο ακριβώς, Carnem levare (κρέας αποκλείω).
Οι Αρχαίοι Έλληνες λάτρευαν τον θεό Διόνυσο ντυμένοι με τραγόμορφες μεταμφιέσεις και κουδούνια. Κυρίαρχο στοιχείο της Διονυσιακής Λατρείας ήταν ο άναρχος χορός, το κρασί, η έκσταση και γενικά ο Διονυσιασμός.
Η λαϊκή αυτή λατρεία γεννήθηκε και κυριάρχησε στον Ελληνικό χώρο, μέχρι τις παραδουνάβιες περιοχές και κατά τους ρωμαϊκούς χρόνους μεταδόθηκε και σε πολλές περιοχές της Ιταλίας.(*1)
Στον ορεινό Ρούβα στους νοτιοανατολικούς πρόποδες του Ψηλορείτη κάποια στοιχεία αυτών των πανάρχαιων τελετουργιών επεβίωσαν ως τις μέρες μας. Με το πέρασμα των αιώνων δέχτηκαν εμβόλιμα στοιχεία από τους κατά καιρούς κατακτητές και από τον Χριστιανισμό.
Στην Ορθόδοξη Χριστιανική παράδοση, ενσωματώθηκαν και διατηρήθηκαν, κατά την δεύτερη και τρίτη εβδομάδα του Τριωδίου, μέχρι την έναρξη της Σαρακοστής. Είναι προφανές πως σήμερα δεν έμεινε ως Διονυσιακή Λατρεία, διατήρησε όμως πολλά από τα χαρακτηριστικά της, όπως το ευχετηριακό – καλοχρονιά, καλοσοδειά, αποπομπή του κακού, αναγέννηση της φύσης και διάθεσης.
Ως λαϊκά δρώμενα, σε συνδιασμό με τα “μουζώματα” (*2) οι τραγόμορφοι και κουδουνοφόροι “Αρκουδιάρηδες”, οι αναπαραστάσεις “Καμήλα”, “Γάμος”, “Σπορά”, “Κηδεία”, ‘εφτασαν ως τις μέρες μας, επειδή δέθηκαν με την καθημερινότητα των απλών ανθρώπων του τόπου μας.
Βρίσκουμε λοιπόν αυτές τις μέρες μικρούς και μεγάλους να μεταμφιέζονται, όχι κάνοντας μια αναβίωση του εθίμου, αλλά βιώνοντας και συνεχίζοντας την λαϊκή παράδοση, ως σημαντικό στοιχείο της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Δρώντας πότε ατομικά, πότε συλλογικά μέσα σε όμορφες παρέες, στα σοκάκια, στα σπίτια και στα καφενεία του χωριού.
Μέσα από αυτά τα δρώμενα, η καθημερινότητά μας γίνεται πιό όμορφη και βιώνουμε καλύτερα τις ανθρώπινες σχέσεις και αξίες όπως: φιλία, έρωτα, οικογένεια, αλληλοσεβασμός, αλληλοεκτίμηση κλπ.
Σας προσκαλούμε λοιπόν να παρευρεθείτε και να συμμετάσχετε στο αποκορύφωμα αυτών των εκδηλώσεων, την Καθαρά Δευτέρα στον Ορεινό Ρούβα στον κεντρικό δρόμο της Γέργερης. Έτσι ώστε να ξεδώσετε και σεις μαζί μας, να αναζωογονηθείτε ατενίζοντας με ελπίδα την “Άνοιξη”.
ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΩΝ ΔΙΟΡΓΑΝΩΤΩΝ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΒΑΡΕΛΟΦΡΟΝΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ & ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΓΕΡΓΕΡΗΣ
(*1) Η λατρεία του Διονύσου υπάρχει απο τις απαρχές του ανθρώπινου είδους και εξαπλώθηκε στα μήκη και πλάτη της Γαίας με την διασπορά των Πελασγών (απο την Υπερβορέα ως τις εσχατιές της Αφρικανικής, Ασιατικής και Αμερικανικής Ηπείρου.)
(*2) Το μουτζούρωμα με μαύρο χρώμα στα πρόσωπα (συνήθως από κάρβουνο).
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΑΔΡΙΑΝΟΣ ΜΠΕΖΟΥΓΛΩΦ
ΔΕΙΤΕ ΕΝΑ ΠΛΗΡΕΣ ΡΕΠΟΡΤΑΖ & ΒΙΝΤΕΟ ΑΠΟ ΤΑ ΔΡΩΜΕΝΑ ΜΕ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΓΕΡΓΙΑΝΩΝ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΧΑΤΖΗΜΗΝΑ