Η εργασία της κυρίας Χαρίκλειας Κοσμαδάκη Ζωγραφάκη που αφορά στον Δίσκο της Φαιστού και στην Πελασγική γλώσσα, παρουσιάστηκε στο Ζ’ Κρητολογικό συνέδριο. Στον Ναυσίνοο είχαμε την χαρά να παρουσιάσουμε την εργασία αυτή. Ευχαριστούμε την συγγραφέα που μας διέθεσε το υλικό της.
Αδριανός Μπεζούγλωφ
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΑΥΤΗ:
Ο δίσκος της Φαιστού περιέχει το αρχαιότερο “τυπωμένο” κείμενο. Γράφτηκε με κινητούς “τύπους” των ιερογλυφικών σημείων. Ο δίσκος βρέθηκε σε ένα διαμέρισμα του ανακτόρου που χρησιμοποιήθηκε μόνο κατά την νεοανακτορική περίοδο (1700-1600 ΠΚΕ). Αυτό δεν σημαίνει ό,τι το κείμενό του ανήκει στην περίοδο αυτή ή ό,τι γράφτηκε μόνο μιά φορά.
Παραθέτω πιο κάτω κατάλογο των συμβόλων του δίσκου της Φαιστού και δίπλα στο καθένα απο αυτά το αντίστοιχο αιγυπτιακό σύμβολο με την ερμηνεία του και την σελίδα του βιβλίου του Champollion όπου αναγράφεται.
ΧΡΗΣΙΜΑ ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ:
(Κατεβάστε τα πατώντας πάνω στους συνδέσμους)
- Η ΑΙΓΥΠΤΙΑΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ – Grammaire Egyptienne, Champollion 1836
- SCRIPTA MINOA ΤΟΜΟΣ 1 – Arthur Evans
- SCRIPTA MINOA TΟΜΟΣ 2 – Arthur Evans
Ρόδακας (κοσμούσε ιερογλυφικές επιγραφές)
Ένα πρόσωπο με το σύμβολο Θ ή 8 σήμαινε τον πρώτο, τον αρχηγό, τον πρίγκιπα κτλ. σελ. 241. Το σύμβολο Θ στον δίσκο αντιστοιχεί στο σύμβολο 8 επάνω στο πρόσωπο. Ίσως σχετίζεται με αυτό και η χαρακτηριστική πλεξίδα των Φαραώ. (Οι πρίγκιπες και οι πριγκίπισσαι του βασιλικού οίκου έφερον ως σημείον διακριτικόν, πλεξίδας της κόμης τους εις τους κροτάφους. Οι Φαραώ έφερον πλεξίδα εις σχήμα εστραμμένου κέρατος βοός. – Εγκ. Πυρσός, κεφ Αίγυπτος).
Το σύμβολο αυτό του δίσκου της Φαιστού μοιάζει με σύμβολο που παρουσιάζεται στο δαχτυλίδι της Τίρυνθος και φαίνεται να είναι σύμβολο ισχύος της θεάς. Αυτό με οδήγησε στο να ταυτίσω εννοιολογικά το σύμβολο του δίσκου με το αιγυπτιακό μέγας, ισχυρός σελ 359.
Το συμβολικό ρήμα διευθύνω σελ 359.
Προσδιοριστικά των χωρών και των ονομάτων των θεών σελ. 151 & 417.
Ιδρύω. Το σύμβολο αυτό, εκτός απο την σημασία που έχει, χαρακτηρίζει και το όνομα του Μενές του πρώτου Φαραώ, του ιδρυτή σελ 141 και φαίνεται να σχετίζεται με το σύμβολο του δίσκου που πιθανώς να είναι σύμβολο εξουσίας και συνάμα να χαρακτηρίζει την Αίγυπτο, άνω και κάτω.
Στέλεχος και άνθος παπύρου, που σημαίνει την κάτω Αίγυπτο, έδρα του Μενές σελ 25, 205 & 192.
Δοχείο με καρπούς που σχεδίαζαν οι Αιγύπτιοι, επίσης το σύμβολο προσφοράς το σχεδίαζαν ως Δ και το σύμβολο με τον Αιγύπτιο που κρατάει το Δ χαρακτήριζε την πράξη του προσφέρειν σελ 345.
Πανηγύρι ιερό. σελ 441 & 451
Αγαπητός αγαπημένος, λάτρης, αγαπώ. σελ 132
Άροτρο, σύμβολο εργασίας και ρήμα εργάζομαι. σελ 389.
Τροφός και το ρήμα τρέφω. σελ 372.
Κέρατα, σύμβολο του Φθά. σελ 437 & 356.
Φτερά, σύμβολο του Φθά. σελ 356.
Αυτό το σύμβολο έχει δύο σημασίες: α) ζώο για θυσία β) η δύναμή του. σελ 353.
Οδηγώ, προχωρώ, προοδεύω. σελ 382.
Γεννώ.
Ναός. σελ 472 & 314.
Η γη, κόσμος γήινος. σελ. 145
Αγαπημένος, αγαπώ, λάτρης. σελ 132
Θεός, σελ 26.
Οι βάρβαροι λαοί σε υποταγή. σελ 204, ξένος αιχμάλωτος σελ 233.
Η κάθετη γραμμή κάτω απο ορισμένα σύμβολα: πρώτος, δεύτερος, κ.ο.κ. σελ 239. Επίσης μιά φορά, δυό φορέλ κλπ. σελ. 239 & 326.
Οι βάρβαροι σελ 363 & 406.
Άγρυπνοι, επαγρύπνηση, σελ. 478 & 195
Κύριος, ηγεμόνας.
Το άνθος του παπύρου χαρακτηρίζει την κάτω Αίγυπτο ή ένα έθνος επιτιθέμενο, της Ασίας ή της Ευρώπης, σελ 161, ενώ το άνθος του λωτού χαρακτηρίζει την Μέση και Άνω Αίγυπτο, σελ 25.
ΑΝΚ, ΑΝΟΥΚΕ σελ. 123 Ανουκέ ήταν το όνομα που έδιναν σε μιά μορφή της Ίσιδος που καθοδηγούσε τους Φαραώ (Εγκ. Πυρσός κεφ. Αίγυπτος)
Χαρά, ευχαρίστηση.
Προφήτης, αγνός, ιερεύς, σελ. 65 & 167.
Βωμός, σελ. 54.
Ιερεύς που είχε τον πρώτο λόγο στις τελετές. Το σύμβολο αυτό σημαίνει την υπηρεσία του ιερέως, την λειτουργία σελ. 390 (δέρμα πάνθηρα, θυσία) .
Αγγείο προσφορών, προσφορά σελ. 79.
Πέλεκυς που συμβολίζει τον θεό Νουτέρ σελ. 208 & 4.
Εκείνος, ο οποίος.
Βάρκα, Πλοίο σελ. 75.
Νερό, Θάλασσα, σελ. 56.
Ο πρώτος, ο ανώτατος.
Α1: Περίαπτο που ονομαζόταν: Δάκτυλοι, το τοποθετούσαν στην κοιλιά της μούμιας. Α2: ΤΟΤ ή ΘΟΤ ή ΘΟΘ, χέρι σελ. 28. Α3: το σύμβολο Α2 σε γραμμική γραφή.
Η λέξη ΤΟΤ ή ΘΟΘ ή ΘΟΤ = λόγος, λέγω (σελ. 420 & 474). Η λέξη χέρι και η λέξη λόγος και λέγω ήταν ομόηχες. Επίσης το όνομα του θεού της Αιγύπτου ΘΟΘ (λόγος) σελ 119. Το χέρι του δίσκου μοιάζει “φασκιωμένο” με τον τρόπο που τύλιγαν τις μούμιες. Συνδιάζοντας τα πιό πάνω, φαίνεται να συμβολίζει τον λόγο των νεκρών, των νεκρών που δεσπόζουν, που καθοδηγούν. Δεσποτικός, δεσπόζω (σελ. 517 & 479).
Άνθος, σελ. 76.
Όλα για όλα, όλες, όλους, σελ. 195 & 193.
Σύμβολο προστασίας κατά των κινδύνων της μετά θάνατον πορείας (καθοδηγητικό) ετίθετο επί του στήθους της μούμιας. (Πυρσός , Αίγυπτος σελ. 545 τόμος β’)
Άνδρας. σελ. 50.
Γυναίκα, σελ. 50.
Με πλοίο διέσχισαν ή διασχίζουν την θάλασσα, κυβερνώ πλοίο σελ. 353